Utveckla sökordsoptimerade och mobilanpassade hemsidor
Allt fler företagare vill lära sig sökordsoptimering för att ranka högt i sökmotorerna. Att ha en egen hemsida är en viktig del i företagets marknadsföring, och för att kunna konvertera besökare till att bli kunder behöver företagen komma högt upp i sökresultaten till att börja med. Nu finns det också nya verktyg som du som företagare kan använda för att underlätta din sökordsoptimering.
Med hjälp av https://www.wincher.com/se kan du spåra alla sökord som är viktiga för ditt företag. Du får dagliga uppdateringar och kan göra sökordsanalyser samt hålla god koll på konkurrenterna. Med hjälp av notifieringar behöver du inte logga in samtidigt som du direkt får veta om något viktigt händer med dina sökresultat.
Prioritera hemsidan
Att ha en mobilanpassad hemsida är ett måste idag då 52 procent av Sveriges befolkning använder sin mobil flera gånger varje dag. När det gäller dator är det 34 procent som använder datorn flera gånger, medan motsvarande siffra för surfplatta är 16 procent. Hela 85 procent av svenskarna har tillgång till en smartphone, och endast två procent saknar mobil helt.
Bland de mobiler som svenskarna använder är iPhone vanligast, där andelen nu har ökat till 48 procent. De som har en Androidtelefon har också blivit fler, ända upp till 40 procent jämfört med 39 procent som andelen låg på under 2018. Användningen av internet i mobilen ökar generellt sett och det blir också allt mer vanligt att folk gör detta varje dag. Just ägandet av en smart mobiltelefon är tätt sammankopplat med att surfa på internet. Ända upp till 97 procent av de som har en smartmobil använder internet minst en gång per dag, medan det bland de som inte äger en smartmobil endast är tre av fyra som har daglig internetanvändning. Varannan svensk har också saker i sina hem som är uppkopplade till internet, som klockor, bilar, TV-apparater och kylskåp.
En mobilanpassad hemsida är aldrig färdigutvecklad. För att få så många besökare som möjligt och för att få dem att konvertera är det viktigt att hela tiden arbeta på att förbättra och utveckla din företagshemsida. Bestäm också ett övergripande syfte, som att bygga varumärket, sälja tjänster eller skapa opinion. När du vet vilket ditt huvudsakliga mål är med hemsidan kan du också hitta rätt budskap och målgrupp.
Företag samarbetar med ungdomar
I ett samverkansprojekt mellan näringsliv och skola fick ungdomar mer kunskap och möjlighet att knyta kontakter. Elever från Varlaskolan och Aranäsgymnasiet träffade vid tio tillfällen företagare och inspirerade dem att använda ny teknik för att skapa affärsnytta, som sökordsoptimering av innehåll och texter. På detta sätt kunde småföretagen locka fler besökare till sina hemsidor och skapa mer affärer.